Monday, September 22, 2014

TART TELUR

Assalamualaikum....

Terima kasih daun keladi kepada yang sudi membaca blog ini. Walaupun entri nya bercampur-campur hahaha. Lain orang lain minat kan so redha je ler ;)

Petang ni nak share resipi TART TELUR yang ohsemm. Resipi ni saya try time bulan puasa siap wat jualan lagi. Memang kejadian tart ni pas masak perfect cantek je.

Makan pun tak bosan tau. Proses wat tart ni memang makan masa tapi bila dah siap memang rasa berbaloi sebabnya kita dapat makan banyak2 kan. Kalau beli sure mahal dah sebiji tart kan.

Jom study resipi kat bawah. Saya sertakan sekali cara nak bentukkan shell tart tu. Gambar lama daripada post yang sebelum ni. Siapa2 yang lom terror lagi so gambar2 di bawah amat berguna untuk di jadikan panduan. Selamat mencuba yer kawan2.


Tart Telur

Kulit Tart
450gm tepung gandum
250gm mentega
100gm gula halus
1 biji telur
2 sudu teh air sejuk
1 sudu teh esen vanila


1.Putar mentega, gula dan esen vanila hingga kembang.  Masukkan telur dan air.  Putar lagi hingga adunan sebati dan berkrim.

2. Masukkan tepung gandum dan kacau rata supaya menjadi satu doh.

3. Ambil sedikit doh, tekan ditapak tangan supaya sedikit rata dan masukkan dalam acuan tart dan dipicit-picit pada keseluruhan acuan dan lebihan di atasnya ratakan dengan menggunakan belakang pisau (guna pisau yang kecil aja)

4. Bakar selama 20 minit dengan suhu 180C  sehingga masak.(guna rak paling bawah)


5.Cara mengeluarkan kulit tart..yang panas-panas tu lagi , gunakan pengcungkil gigi yang jenis tajam tekan ditepi kulit tart dan ia akan terangkat keluar.

NOTE: Saya bakar kulit tart separuh masak dan keluarkan dari oven, letak filling dan sambung bakar sampai masak. Saya suggest guna kaedah ini sebab xnak filling tu terlebih masak sampai merekah. Biar filling tu cantik berkilat je.

Bahan-bahan kastad/ filling :

3 biji telur
1/2 cawan gula kastor 
225 gm air panas
85 gm susu cair
1 sudu besar esen vanilla

Cara-cara (penyediaan kastad/ filling) :

1.  Larutkan gula di dalam air panas.
2.  Pukul telur bersama susu cair . Masukkan larutan gula di atas tadi dan gaul sebati.
3.  Tapis adunan ke dalam jug kecil untuk buang lendir-lendir telur putih.





Selamat Mencuba :)


Sekian, Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

thanks!:)