Thursday, December 13, 2012

Niah National Park Trip Dec 2012

Hoyeay...sori la..kebizian kat ofis smpai xde msa nak bkk blog dah...ape2 pun..entry kali ni byk gmba je..aku maleh nak ckp byk..mse pon tggl stgh jam je lunch time nie..trip g niah kali nie mmg berbeza dari dolu2 aku pnh pegi..dlu ikut je org bwk g mne..skang xley..diri sendiri yang kne plan nak g mne..n sbgainye..
Pagi ktorg bertolak dari miri kol 8 am cmtu..mle ckp nak bertolak 6.30am..dan oleh sebab janji melanau aku ni xley nak ubah da..haha...ahernye tpkse ktorg bertolak lewat skit dari perancangan asal..
Perjalanan ke Gua Niah mengambil masa kira2 2 jam perjalanan..(tapi sebab mengada je lebih berhenti sana sini so xley nak amek mse ktorg)..if direct je g gua dari Miri Town mmg cpt la sampai..sampai kat Niah National Park nye lam kol 11 lebih camtue..Ingt..b4 masuk kne daftar diri lu kat kaunter pendaftaran.Kena bawak salinan IC n surat beranak, sekali dengan lesen memandu ye.hahahahahaha
Da siap daftar sume, Cik kaunter akn beri korang cam tiket masuk..upss..lupa..masuk gua kena bayar RM10 kalau local Sarawakian...n kalu dr Peninsula or Sabahan...dikenakan RM20..untuk tourist yg luar dari Malaysia mayb mahal g kot..xtye lak cik kaunter..
Jangan lak lepas bayar korang trus campak tiket masuk tong sampah..tiket tue akn dicop mse korang nak nek bot karang..Lam camera aku da xde muke org len..so terpakse gak gne makcik xtaw tetibe wat muke comel dpn aku...hahahaha
Nak masuk gua mmg kena lalu Sg. Niah lu..xde la lme pun atas bot...5 minit je..sbb nak menyeberang je..disebabkan ktorg awal dari org len..bot ktorg xpnoh..p klu cam da tghari kne tggu giliran nak nek bot..bot de satu je..
Cuace yg sejuk membuatkan lens camera aku berkabus but nice kan :))hahaha
Tiz pic cantik sbb aku yang ambik okayyy..ni da smpai seberang da...upss..buat pengetahuan korang..aritu ktorg g berempat je..sorang g pakwe makcik baju hijau...pkwe dye malu2 siput sket..sbb tu xbyk pic aku amek..

upsss...b4 meneruskan perjalanan...korang kena pesan an abg yg bwk bot nie..pesan jgn lupe amik ktorang balik nanti...mane la taw kan..kot2 terlupa..ahakz!

i loike tiz pic.:)
trail g gua da ckup baik aku rase..sbb xde la lalu tanah or lumpur..sume da simen an jambatan pun dorg upgrade da..sgt selamat..
its me! enjoying the nature walk and click!ehe
peluh jantau kau...ptt blurr kan bahagian tuh..haha

mostly kawasan yg dilalui sepanjang perjalanan ke gua adalah sungai..
please be extra carefull..sbb kayu di jambatan ni ada yang reput..so..watch ur step:)
dey:)
1 km b4 masuk akn jmpe gerai jual buah(kalau musim buah la ye) and barangan kraf...kalu aku jadi aunty nie seram kot nak dudok sorg2..huhu

rest kejap..iklan sunquick ley mng neh..haha

Time lunch da abes lak..server pun start slow sbb staff len da masuk..so..Niah Trip akn bersambung ke bahagian 2...aku baru cte nak g..x masuk dalam gua n balik g..haha..so tungguuuuuu~~~

No comments:

Post a Comment

thanks!:)